پیوندها

[عضویت]
صفحه اصلی > اخبار

چاپ        ارسال به دوست

نخستین تصویر از یک سیاره جوان در حال رشد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروهی از محققان بین المللی یک سیاره جوان کشف کرده اند که درحال رشد است. این سیاره فقط ۵ یا ۶ میلیون سال عمر دارد. این درحالی است که زمین سیاره ای ۴.۵ میلیارد ساله است، سیاره تازه کشف شده، هرچند جوان اما حجم زیادی دارد و چند برابر سیاره مشتری است.

تصویر این سیاره که ۳۷۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، اطلاعات مفیدی درباره چگونگی تشکیل سیاره‌ها از جمله سیاره‌های منظومه شمسی به ما می‌دهد.

۱۲۰ دانشمند در این تحقیق همکاری کرده‌اند که در ژورنال Astronomy & Astrophysics منتشر شده است. اندره مولی یکی از محققان موسسه مکس پلانک می گوید: تحقیق روی موضوع تشکیل سیاره، فرایندی طولانی است. ما به مدت یک سال هر روز روی این موضوع کار کردیم.

این سیاره PDS 70b نام گرفته است رصدخانه (Very Large Telescope (VLT در شیلی از این سیاره عکاسی کرده است. این رصد خانه می‌تواند تصاویر ۴ تلسکوپ قدرتمند جهان را ترکیب کند.

دایره سیاه مرکز تصویر فوق، ستاره‌ایست که نور آن (با روش کوروناگراف) توسط تلسکوپ پوشیده شده تا امکان مشاهده سیاره PDS 70b به صورت لکه سفیدرنگی در سمت راست آن فراهم شود. این لکه سفیدرنگ شامل ابری از گاز و غبار باقیمانده از فرآیند تشکیل ستاره است که به دور آن می‌گردد و یک سیاره را پدید می‌آورد.

این سیاره گازی در فاصله ۳ میلیارد کیلومتری از ستاره خود قرار گرفته و دمای سطح آن به ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دانشمندان در حال مطالعه ویژگی های این سیاره هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان و fortune.com